TN8K
TN8K – Kongo 2023
Kongo (prefix TN – celým názvem Konžská republika – Republic of the Congo) – se
nachází na západním pobřeží Afriky v rovníkové oblasti. Je rozlohou velmi podobné
Německu, ale na to jak je veliké, má jen necelých 5 milionů obyvatel. Oficiálním jazykem je
sice Francouzština, ale obyvatelé mluví jazykem Kituba. Země je z bezpečnostního
hlediska klidná, na rozdíl od svého „příbuzného“ souseda Demokratické republiky Kongo –
9Q. V žebříčku „Most wanted“ na Clublogu je TN na 80. místě.
Kongo je zemí, o jejíž aktivaci jsme uvažovali už roky. Ale až nyní se podařilo poměrně
náročný projekt realizovat, byť to nakonec dopadlo trochu jinak než byl plán, ale
nepředbíhejme ....
Základem každé expedice je vždy koncese. Dokud není povolení k vysílání, anebo se
alespoň nevedou pokročilá jednání, nemá smysl podnikat žádné další konkrétní kroky.
První e-maily, které za účelem získání koncese směřovaly na autority v Kongu, byly
odeslány v prosinci 2021. Vlastní expedice pak byla plánována na září 2022 – zdálo se
dost času. Ale jak to tak s Africkými institucemi bývá, komunikace vázla a získat povolení
se nám dlouho nedařilo.
Mezitím jsme hledali QTH – jako obvykle dlouhé hodiny strávené v mapách a pátrání na
internetu po lokalitě, která by byla s ohledem na naše potřeby optimální, a zároveň nebyla
moc daleko od letiště. To se nám nakonec povedlo.
23.6.2022 jsme dospěli k závěru, že se nám koncesi podaří včas získat a zariskovali jsme
nákupem letenek na září. Osud tomu ale chtěl jinak a po mnoha urgencích a e-mailech
jsme 18.7. obdrželi dvě „nepoužitelné“ individuální koncese pro TN/OK2ZI a TN/OK6DJ.
Bylo jasné, že získání skupinové koncese tak jak jsme požadovali se ještě protáhne, tak
jsme letenky přebukovali na leden 2023. Trvalo to pak další dva měsíce a 15.9.2022 přišla
konečně ofocená a podepsané skupinová koncese se značkou TN8K - hurá! Hned
následující den byla expedice oficiálně oznámena a představena v radioamatérských
bulletinech a na Facebooku.
Čas plynul a v našich myslích se pomalu dokresloval setup, který na tuto akci povezeme.
Bylo jasné, že co do výbavy bude tato expedice největší, jakou jsme kdy podnikli, a také
že to bude suverénně nejdražší projekt. 15.11.2022 proběhla pravidelná před-expediční
schůzka u Petra OK1FCJ v Řitce kde byly překontrolovány antény a zabaleny čtyři anténní
vaky. Pasy všech účastníků byly odeslány do Paříže za účelem udělení víz a 9.12.2022 se
nám pasy vrátili zpět, každý s vlepeným vízem.
Sraz celého týmu ve složení Petr OK1BOA, Palo OK1CRM, Petr OK1FCJ, Pavel OK1GK,
Ruda OK2ZA, Luděk OK2ZC, Karel OK2ZI a David OK6DJ byl 5.ledna ráno v QTH Rudy
OK2ZA. Vzhledem k tomu, že jsme nechtěli riskovat ranní potíže na dálnici D1, přijeli jsme
všichni na Moravu už v průběhu předchozího večera a přespali zčásti u OK2ZA a zčásti u
OK2ZI. Finální zabalení a převážení kufrů a palubních zavazadal proběhlo 5.1. dopoledne
a krátce před polednem bylo vše připraveno - 17ks zavazadel každé o váze 23kg a 8
palubních zavazadel po 12kg. V poledne jsme pak vyrazli objednaným mikrobusem do
Vídně na letiště. Odbavení proděhlo relativně bez problémů, stejně tak jako oba lety -
první z Vídně do Paříže a o dvě hodiny později pak z Paříže do Pointe-Noire s
mezipřistáním v Luandě (Angola).
První zásadnější komplikace přišly po příletu do Konga, kde jsme sice prošli bez problémů
zdravotní a pasovou kontrolou, ale potíže nastaly u našich podezřelých zavazadel. A
přestože jsme měli všechny potřebné dokumenty a ještě protekci v podobě úřednice přímo
na letišti, tak se to neobešlo bez složitého téměř dvouhodinového jednání. Velmi nám
pomohl Pierre, majitel našeho QTH, který na nás na letišti čekal a u celého jednání byl
přítomen. Nakonec nám byla zavazadla propuštěna, tedy až na jeden kufr, který vůbec
nepřiletěl a jako na potvoru obsahoval mimo jiné i 350m koaxiálnách kabelů, což byla
skoro polovina všeho co jsme vezli.
Před letištěm jsme nasedli do připravených aut a vydali se na 20km dlouhou cestu do
QTH, která přes ucpané centrum města a po venkovských rozbahněných cestách trvala
hodinu.
QTH se nacházelo v Pointe Indienne – je to výběžek ve tvaru žraločí ploutve, který
vystupuje do Atlantského oceánu. Pronajatý domek byl v severní části výběžku, 500m od
pobřeží, odkud byl otevřený profil bez převýšení na všechny světové strany. Směr na EU,
NA a JA se dokonce mírně svažoval směrem k pobřeží. Dům měl rozlehlou zahradu
(100*60m), kterou obklopovaly louky a pastviny, s možností stavby antén libovolně na
zahradě a „rozumně“ i v okolí. V QTH nebyla přípojka elektřiny, ale vzhledem k
výkonnému 30KW generátoru to nepředstavovalo žádný problém. Jak se ukázalo během
pobytu, tak generátor fungoval až na jednu závadu naprosto bezchybně a během naší
expedice jsme spotřebovali 1.200 litrů nafty. V domku jsme měli k dispozici kuchaře s
rodinou, kteří se starali o naší stravu i zásobování proviantem, tedy jsme se mohli
soustředit čistě na naše cíle.
Do QTH jsme dorazili 6.1. v 13 hodin místního času, a protože jsme chtěli být už hned
první noc QRV na spodních pásmech, ihned jsme začali rozbalovat vaky s anténami a
pustili jsme se rychle do stavby. Během odpoledne tak stál vertikál na 160m, vertikál na
40m, vertikál na 30m, dva Spiderbeamy a už za hluboké tmy jsme dodělali vertikál na
80m. Všechny vertikály měly deset čtvrtvlnných radiálů, přičemž 30m a 40m antény byly
postaveny „provizorně“ poblíž domu, jen na první noc, s vědomím, že budou předělány
později.
Po setmění jsme pak přeměnili hlavní místnost domu na operátorku a nainstalovali 8
pracovišť: K3+Expert 1,3K-FA, SunSDR2DX+JUMA, SunSDR2pro+JUMA, FT-
DX10+JUMA, IC-705+JUMA, další IC-705+JUMA, a nakonec zbývající dvě TS-480HX,
které byly určeny primárně na 6m a na FT8/FT4.
První spojení pod značkou TN8K udělal tentokrát Petr OK1FCJ, na 20m CW. Vysílali jsme
celý večer na několika pásmech, na našem provozu ale byla znát únava z náročné 24
hodinové cesty i stavby antén, přesto jsme ale ještě do půlnoci udělali téměř dva tisíce
spojení. Nicméně pile-upy byly na všech pásmech obrovské, takže bylo jasné že nudit se
nebudeme....
7.1.2023
Ráno část týmu poračovala na anténách. Nejprve jsme přemístili 40m daleko na louku
mimo náš pozemek a provedli upgrade z vertikálu na 2ele fázovaný systém. Poté jsme
přemístili i 30m vertikál až k plotu na finální pozici a opět jej předělali na 2ele fázovaný
systém. Proběhla stavba stožáru č.3 s trojicí 2el duralových yagin pro 17m, 15m a 12m a
pak ještě stavba stožáru č.4 s 5el na 6m a 4el na 10m. Poslední pátý stožár jsme postavit
nemohli kvůli ztracenému kufru ve kterém byl i střed od posledního Spiderbeamu.
Natáhli jsme na zemi přijímací smyčku, od které jsme si slibovali pomoc při poslechu na
dolních pásmech. Odpoledne přišla bouřka a větrná smršť, všechny antény přežily, až na
40m vertikály, které padly k zemi, oprava ale zabrala jen pár minut.
V 16utc bylo po bouři a vše opraveno, PSV antén zkontrolováno, v tu chvíli už bylo v
provozu 6 stanic současně - 30m+6m na FT8 a 20m+17m+15m+10m CW.
Poslední co jsme ten den za denního světla stihli bylo vybudování RX-pointu za plotem, do
kterého byly napojeny všechny beverage. A ten první, 150m dlouhý směrem na EU jsme
ještě ten den natáhli. Během dne jsme se postupně střídali u rádií a přestože jsme hodně
času trávili prací na anténách, tak se podařilo díky svižnému CW provozu navázat přes 10
tisíc spojení. Pileupy byly masivní, volali známí „Big-guns“, které děláme na začátku
každé expedice. Radost kazila neukázněnost volajících, která byla nezvykle velká a
provoz významně zpomalovala. V noci byl otestován beverage, fungoval dobře, ale díky
atmosferickému rušení od nedalekých bouřek byl poslech extrémně náročný.
8.1.2023
Ráno po rozbřesku jsme postavili další anténu – 20m drátový dipol, který se přes kladku
vytahoval doprostřed 160m vertikálu. Díky tomu koax od 160m antény přes den
"nezahálel" a byl připojen do této antény, což pomohlo zvýšit efktivitu práce na 20m. Díky
tomu mohli být všechny Spiderbeamy přes den na horních pásmech. 20m pásmo se
chovalo typicky pro tuto oblast, ráno se podmínky postupně zhoršovaly, v poledne
nefungovalo vůbec, dokonce ani na FT8 kmitočtech nebylo vůbec nic slyšet a pásmo se
začalo otevírat až v odpoledních hodinách. Pokoročili jsme i s přijímacími anténami a byly
nataženy další dva 150m beverage na JA a NA. Část týmu šla pak také otestovat místní
moře, pláž byla písečná a krásně čistá, voda relativně teplá, ale poněkud kalná. Také jsme
se dozvěděli že přiletěl náš ztracený kufr, ale protože byla neděle, speciální přepážka na
letišti pro podobné případy měla zavřeno a nemohli jsme jej vyzvednout - nezbylo než
čekat na další den. Spojení do deníku rychle přibývala a o půlnoci už bylo v logu téměř 30
tisíc spojení.
9.1.2023
Událost tohoto dne: přivezli ztracený kufr. Okamžitě jsme jej rozbalili a rozebrali si to co
nám chybělo. Zkompletovali jsme osmé pracoviště, kterému chyběl napájecí zdroj s
kabeláží pro K3, a započala příprava Spiderbeamu, který jako jediný ze třech je laděný do
SSB částí pásem. Do soumraku se jej ale dokompletovat nepodařilo a tak zvedání bylo
odloženo na další den. Pokud to bylo možné byla v provozu jedna stanice trvale SSB, 3-4
stanice CW a dvě FT8. Přes den pak byla jedna ze stanic vyčleněna na 6m FT8 a
přestože jsme moc nedoufali že by se nějaká spojení podařila, tak přesto jsme v tento den
zalogovali prvních 19 stanic. Od amatérů z VK jsme dostali informace kdy naše signály
procházejí do jejich oblasti a tak jsme v tyto časy dávali krátkodobé CQ VK/ZL, abychom i
jim umožnili spojení, protože jejich signály byly slabé a prorazit EU anebo NA pileupy bylo
pro ně skoro nemožné. Bohužel i zde jsme se velmi často setkávali s nekázní volajících,
kteří naše výzvy jednoduše nerespektovali. Během dne jsme se činili a večer už bylo v
logu přes 40 tisíc spojení.
10.1.2023
Tentokrát byla celá noc z pohledu QRN na dolních pásmech velmi klidná, na rozdíl od
předchozích, pásmo 80m fungovalo parádně a CONDX byly dobré, naopak – překvapivě -
160m nechodilo vůbec. A podobně bídné byly podmínky i dopoledne na horních pásmech.
Během dne jsme dokončili zbývající antény, zvedli jsme poslední (SSB) Spiderbeam a
také byl postaven na louce daleko za hranicí pozemku čtvrtvlnný vertikál na 60m - o
spojení na tomto pásmu byl velký zájem a za první noc jsme zde navázali přes tisíc
spojení. Předcházela tomu ale rozborka a úprava IC-705, která měla 60m pásmo z výroby
zablokované a podle návodu na Youtube jsme ji museli upravit. Později odpoledne, když
už nebylo takové horko, jsme ještě postavili 2el vertikální systém na 40m směřovaný na
NA a ještě další vertikál na 30m. Tyto antény byly plánované, ale bez koaxiálních kabelů
ve ztraceném kufru je nemělo smysl dříve stavět. Také se podařilo navázat první spojení
přes satelit na QO-100, což je na tomto pásmu naše premiéra a zcela určitě i premiéra v
Kongu. Požádali jsme majitele objektu aby pro nás zakoupil ve městě parabolu a do té
doby jsme provizorně vysílali na samotný ozařovač namířený na obrácenou poklici od
velkého hrnce.... Abychom maximálně využili náš potenciál tak jsme nainstalovali i
poslední "záložní" pracoviště s IC-705+JUMA a toho večera se poprvé objevila značka
TN8K současně 9x v éteru, kde sedm stanic vysílalo "human" módy a dvě byly na FT8.
Obsluhu těchto FT8 stanic zajišťovali operátoři paralelně s CW anebo SSB provozem na
svých tabletech.
11.1.2023
Každý den po ránu fungovala horní pásma na JA a tak jsme dávali těmto stanicím
dostatek prostoru. Vyzkoušeli jsme simultální provoz tří stanic na 15m pásmu - CW, SSB i
FT8. S drobnými výhradami to šlo, zejména díky tomu, že FT8 vysílalo do vertikálních
antén pro 40m, tato anténa na 15m uspokojivě funguje a díly vertikální polarizaci nebývá
problém se vzájemným rušením. Po obědě jsme natáhli poslední beverage 150m na VK a
rozhodli jsme se prodloužit JA beverage o dalších 100m. To se ale snáze řekne než udělá,
jak se ukázalo tak to co vypadalo jakou louka byla va skutečnosti bažina porostlá trávou a
tahání 100m drátu a čtvrtvlnných radiál zabralo hodinu. Kdybychom věděli, do jakého
terénu se dostaneme, možná bychom si to rozmysleli.... Během dne jsme udělali
památeční fotku při příležitosti 60 tisíc spojení v logu. Odpolední podmínky byly na horních
pásmech velmi dobré a vydržely až do půlnoci, kdy stále bylo 10m pásmo plné stanic.
Bohužel k večeru se přihnaly silné bouřky které se točily kolem našeho QTH a tak byl
poslech v bouřkovém praskotu velmi únavný. Po půlnoci už byla bouřka tak intenzivní, že
jsme museli dát na chvíli QRT a všechny antény odpojit.
12.1.2023
Jakmile bouřka odezněla nastoupili jsme zpět ke stanicím, ale sotva provoz začal tak zase
skončil. Došlo k výpadku elektřiny, generátor se nečekaně zastavil a už se nerozeběhl.
Hned po rozbřesku začal personál pracovat na opravě, zjistilo se že praskl klínový řemen,
který se naštěstí podařilo ve městě sehnat, ale i tak oprava trvala skoro celé dopoledne.
Díky tomu se ten den nesplnil náš "nepsaný" cíl 10 tisíc spojení denně. Dozvěděli jsme se,
že parabolu se nedaří sehnat, a tak nám majitel objektu dovolil odmontovat ze zdi jeho
satelit a použít jej pro QO-100, samozřejmě pod podmínkou, že na konci expedice jej zase
vrátíme zpět. Také jsme přemístili RX smyčku dál od našeho objektu, použili jsme k tomu
poslední kus volného koaxiálního kabelu který jsme měli. Nezbyl už ani metr. V noci
pokračoval provoz na dolních pásmech, beverage byly použity i na 60m pracoviště, čehož
jsme hned využili k několikahodinovému CW provozu a v logu přibylo mnoho nových
stanic.
13.1.2023
Dopoledne byly opět slabší podmínky na horních pásmech. Přihnala se další průtrž
mračen a příroda nám ukázala jaká je její síla. Nebeská stavidla se otevřela a déšť
bubnoval do plechové střechy domu s takovou silou, že i příjem ve sluchátkách byl silně
narušován a SSB provoz jsme museli přerušit úplně, protože mikrofony braly hluk tak
intenzivně, že se v něm hlas operátora skoro ztrácel. O to lepší podmínky pak byly
v odpoledních hodinách i večer. Včerejší provoz na 60m nás navnadil a tak jsme tento den
pokračovali v CW, ale poslech na vertikál byl v rovníkovém QRN obtížný. Prakticky každá
značka byla praskotem rozbita a my jsme si museli nechat vše alespoň jednou opakovat a
i rychlost se tomu musela přizpůsobit. O půlnoci bylo v deníku přes 90 tisíc spojení.
Vychutnávali jsme úžasné podmínky, kdy byla otevřena najednou všechna pásma, od
160m až po 10m. To je něco, co lze u nás zažít jen velmi těžko.
14.1.2023
Zaznamenáváme první technickou závadu – odešel pásmový filtr na 15m. Měli jsme s
sebou celkem tři kompletní sady 200W pásmových filtrů, takže ztráta jednoho
nepředstavovala žádný významný problém. Každé pracoviště bývá vždy ošetřeno
příslušným filtrem a v případech extrémního rušení jsme zapojili i dva filtry do série, byť
s vědomím, že na RX cestě trochu ztrácíme. Výkonově to nevadilo, filtr byl vždy zapojen
mezi TRX a PA kde byl dostatek výkonu na buzení PA. Setkávali jsme se s tím zejména při
provozu do antén, které byly na stejném stožáru, těsně nad sebou. Tento den padla další
významná meta – v logu bylo 100.000 spojení. Krátce jsme přerušili provoz a udělali
několik památečních snímků, které jsme zveřejnili na naší stránce na Facebooku kam
jsme pravidelně posílali informace z průběhu celé expedice.
15.1.2023
Dopoledne opět několikrát intenzivně pršelo, vody spadlo tolik, že se nestihla vsakovat ani
do písku, který byl na dvoře vedle domu. Pod anténami protékaly potůčky vody a mizely
kdesi za plotem. Podmínky šíření to ale nijak neovlivnilo, od rána hezky fungovalo 10m a
tak jsme okusili i FM provoz na 29.050, který jsme dosud nikdy nezkoušeli. Bylo to pro
všechny zajímavé zpestření. Ještě během dopoledne byl překonán počet spojení z naší
doposud nejúspěšnější expedice S9OK z roku 2021. Po obědě jsme měli návštěvu – přišli
dva sousedé na jejichž pozemku stály naše vertikály pro dolní pásma. Domluva s nimi byla
naprosto bezproblémová, pánové byli vzdělaní a se zájmem poslouchali, jak jim Karel
OK2ZI francouzsky vysvětloval, že jsme nekomerční skupina, která propaguje
radioamatérský sport a dělá reklamu Kongu ve světě. S příslibem že antény do týdne
z pozemku zmizí a vše bude uklizeno poděkovali za vysvětlení a s přátelským pokynutím
odešli. Věc pro Afriku téměř nevídaná, že Vám někdo něco dovolí zadarmo...
16.1.2023
Dolní pásma chodila v noci obstojně, přesto ale nebylo v logu tolik stanic kolik by bylo
možné. Neukázněnost, a zejména na 80m a 160m byla veliká a dokonce i Japonské
stanice, které jsou obvykle velmi disciplinované, tak na dolních pásmech ztrácí zábrany a
volají jedna přes druhou. Dopoledne fungovala pěkně i horní pásma a tam byl naopak
provoz JA stanic příkladný, ale zato ta Evropa…. Stále častěji se setkáváme s nešvarem,
kdy volající stanice dávají na CW svojí značku dvakrát za sebou. Je to mimořádně
otravné, protože operátor expedice obvykle vezme značku celou hned na poprvé a při
odeslání reportu tak vysílají s volajícím „stereo“. Výsledkem je, že na náš report volající
nereaguje a celou relaci musíme zbytečně opakovat. Na pásmech od 40m výše je to zcela
zbytečné. Signály bývají stabilní a nebývají výrazně ovlivněny atmosférickými poruchami.
Naopak na pásmech 80m a 160m získávají výhodu stanice co zavolají se svojí značkou
dvakrát. Lépe se lze na jejich signál naladit a přijmout jejich značku na poprvé kompletní.
17.1.2023
Dnes padla další meta – 140 tisíc spojení. Byli jsme nadšeni jak spojení přibývají do logu a
jak volající „fajfkují“ prázdná políčka na Clublogu. Trochu nám to kazila představa, že se
expedice rychle blíží ke svému konci. Pileupy sice už byly o něco slabší, ale v maximech
otevření bylo stále tolik volajících, že bychom tam měli co dělat i kdyby expedice trvala
měsíc. Dnes byl poslední den provozu QO-100, v logu je přes 1.500 spojení. Sledujeme
podmínky šíření, je Aurora a A=14, horní pásma téměř nechodí. Odpoledne jsme měli
další nečekanou návštěvu, po pastvině přišlo velké stádo krav a pěkně nám zamotalo
radiály u 80m a 160m vertikálů. Mohlo by se to zdát jako smůla, ale spíš bychom měli říct
štěstí, že přišly jen jednou a až ke konci expedice. Ještě před výběrem QTH jsme
studovali na Youtube videa z této oblasti a věděli jsme, že po okolních pastvinách se stáda
volně procházejí a měli jsme obavy, aby bylo vůbec možné vertikály na pastvinách za
plotem instalovat.
18.1.2023
Konec se přiblížil, byl poslední den plného provozu. Stále více stanic se teď věnovalo SSB
na úkor CW, kde již bylo v logu téměř 50 tisíc spojení. Opět jsme se setkali s nepříjemným
nešvarem, kdy stanice na SSB volají místo celé značky jen sufixem. Zbytečně to zdržuje a
pro operátora expedice je to obtěžující. Toto chování se ale vyskytuje jen u stanic z jižní
Ameriky a z Evropy a zejména pak té jižní části Evropy. V USA se to „nenosí“ a
v Japonsku už vůbec ne. V dopoledních slabých podmínkách jsme pořídili snímky pro
naše sponzory a přeladili jsme 80m vertikál do SSB části pásma. Zveřejnili jsme informaci,
že tato noc bude na 80m i 60m zasvěcena SSB provozu, na který se nás na pásmu často
ptali. Obě pásma měla k dispozici beverage pro lepší příjem. RX smyčka tentokrát skoro
nefungovala, pravděpodobně proto, že byla velmi blízko vysílacích antén. Na S9 i HK0/A
byla smyčka daleko od všeho a fungovala velmi dobře.
19.1.2023
Celou noc jsme pracovali na dolních pásmech. Byla to poslední noc na low-bandech. Na
volajících byla znát nervozita, že pokud se spojení nepovede teď, tak už nikdy. Hodně
stanic dobře výkonově vybavených zkouší „fígl“ a přestože nás pořádně neslyšeli, volali
opakovaně a rovnou spolu se značkou dávaly i report - v bláhovém domnění, že je
zalogujeme. Když těmto stanicím odpovídáme – nereagují, protože nás neslyší. V logu
tedy nejsou, protože spojení nebyla oboustranně potvrzena. Bohužel musíme konstatovat,
že se k této ošklivé praktice uchylují i některé známé stanice z řad OK amatérů a z toho je
nám smutno.
Ráno začalo balení antén, nejprve beverage, pak vertikály 160m+80m+40m, z fázovaných
dvojic zůstala jedna dvojice na 30m a jedna na 40m, před soumrakem pak byly zabaleny
dva Spiderbeamy. Do rána zůstal už jen jeden Spiderbeam a dva stožáry s duralovými
Yaginami. Byli jsme tak poslední noc QRV od 40m do 6m alespoň s jednou anténou na
každé pásmo. Během balení hustě pršelo, škoda, ale přírodu nelze řídit. Na posledních
expedicích nám počasí při balení přálo, tentokrát tomu však bylo jinak.
Obdrželi jsme varovnou informaci o stávce v dopravě ve Francii, která se měla dotknout i
letecké přepravy. Skutečně hodně letů bylo zrušeno, ale naštěstí letadlo, kterým jsme se
měli vracet z Paříže odlétlo – ufff. Celý večer jsme pokračovali v provozu, byť omezeném,
v deníku bylo přes 160 tisíc spojení, pokukovali jsme po tabulce na stránkách GDXF a
zdálo se, že se nám na 6. místo snad podaří dosáhnout.
Na ránem pak ještě Karel a David krátce aktivovali svoje platné koncese TN/OK2ZI a
TN/OK6DJ a udělali cca 200 CW spojení pro radost, než padli únavou do postelí.
20.1.2023
Ráno v 6:20 přišlo finální QRT, v logu je fantastických 164.939 spojení. Rychle jsme
spustili všechny stožáry a celý tým, byť už opravdu hodně unavený, kvapně začal po
skupinkách s demontáží. V poledne bylo vše zabaleno, uklizeno, proběhlo focení celé
skupiny včetně personálu, který se o nás skvostně staral. Odpoledne přijela objednaná
auta a celá skupina se přesunula do Pointe-Noire, kde pro nás Pierre zamluvil restauraci a
pozval nás na společný oběd. Poté už přišlo na řadu loučení a přesun na letiště, kde nám
Pierre ještě domluvil pomocníka z Air France, který nám pomohl s odbavením. A ani zde
se to neobešlo bez problémů, odbavení trvalo téměř tři hodiny. Dva naše vaky s anténami
měly rozměrově přes limit, nepomohlo žádné vysvětlování ani přemlouvání, byli jsme
nuceni nekompromisně zaplatit doplatek za nadrozměrná zavazadla, celkem 600 EUR.
Personál na letišti je zkorumpovaný, při kontrole zavazadel rentgenem se neskrytě
dožadovali úplatků. Vrcholem pak byla policistka v uniformě, která před pasovou kontrolou
prováděla „kontrolu vývozu hotovosti ze země“ a chtěla vidět všechny peněženky a bez
skrupulí každému z nás řekla, aby jí něco z peněz dal... Tvrdila sice, že anglicky neumí,
ale větu „give me money“ ovládala dobře…. Nabízené české koruny ji ovšem nezajímaly.
Už jsme na našich cestách zažili ledacos, ale tohle ještě ně. Také nás překvapila
dvojnásobná kontrola obsahu palubních zavazadel, nejprve za pasovou kontrolou a pak
znovu těsně před nástupem do letadla. Ač jsme se měli v Kongu dobře a líbilo se nám
tam, tak byrokratická buzerace na letišti nás natolik frustrovala, že už jsme chtěli být
všichni odsud pryč. Letadlo odletělo večer na čas a po krátkém přeletu do Angoly a
hodinovém čekání na ploše pokračovalo nočním letem do Paříže. Všichni – i ti co s tím
mají potíže - v letadle únavou usnuli.
21.1.2023
Ještě za tmy přistálo letadlo v Paříži. Přesun na další let bez problémů stejně jako druhý
let samotný. Do Vídně přiletěla všechna zavazadla, byť jedno poškozené a bylo nutné
sepsat reklamaci. Objednaný mikrobus na nás ve Vídni čekal a cesta do QTH Rudy
OK2ZA proběhla též hladce. Tam nás vlídně přivítala Rudova žena s kotlem výborné
svíčkové, kterou jsme všichni s velikou chutí zhltli. V průběhu odpoledne jsme se pak
vydali každý po své ose domů a v 22 hodin dorazil do domova i poslední člen. Teprve teď
je skutečný konec celého dobrodružství.
Chtěli bychom poděkovat všem stanicím, které nás zavolaly a udělaly s námi spojení. Bez
nich by to nešlo a my věříme, že to byla pro všechny zábava. Alespoň ohlasy na
Facebooku hovoří jednomyslně o tom, že ano. Děkujeme našemu hostitelovi Pierrovi,
který upravil interiér svého domu pro naše potřeby a zajistil nám, té divné tlupě z Čech,
v podstatě ideální podmínky a navíc nám dovolil abychom si na pozemku a v jeho okolí
dělali s anténami doslova co jsme chtěli. Děkujeme manželskému páru Giselle a Renému,
který měl na starosti naši stravu a bezpečnost a staral se o nás naprosto skvěle.
Děkujeme „radioamatérskému bohu“ který nám byl nakloněn, technika pracovala jak měla,
vyjma jednoho filtru se nic neporouchalo a všechny antény fungovaly tak jak měly.
Také bychom chtěli poděkovat všem sponzorům, jak z řad organizací, tak z řad
jednotlivců. Ani bez jejich pomoci by nebyla tato nákladná mise vůbec možná.
Sponzoři: Northern California DX Foundation, European DX Foundation, International DX
Association, Greater Milwaukee DX Association, German DX Foundation, Swiss DX
Foundation, DX-news, Clipperton DX Club, Far East DX Ploiters Foundation, Oklahoma
DX Association, Mediterraneo DX Club, CDXC UK DX Foundation, Danish DX Group,
SDXG, Minnesota TCDXA, Southeastern DX Club, Lone Star DX Association, GM DX
Group, OH DX Foundation, Northern Ohio DX Association, National Capitol DX
Association, East Tennesee DX Association, Northern Illinois DX Association, Araucária
DX Group, Spiderbeam, Mastrant, DD-amtek.
Z řad jednotlivců nás podpořilo velké množství radioamatérů a my jim všem moc
děkujeme, zejména pak K0GEO, N1HO, OG2M, OK5MM, HB9FPM A HB9JOE, OK6RP,
AC0W, OK1NS, OK1ALX, OK1CF, OK1FPG, OK2MDC, OM3PC, OM5ZW, TF3SG,
IK0AGU, OM4TW, OK2IT, OK1NP, N3OC, GM3WOJ, WO9I, ZL1IU, HB9BAS, KQ4DPH,
TF3DC, OK2ARM, OK2NMA, WF8R, DK2CF.
Výsledek nás řadí na 6. místo v oficiálním žebříčku Megaexpedic všech dob (
https://gdxf.de/megadxpeditions/honorroll.php ), při třinácti dnech provozu a v pouhých
osmi operátorech je to velkolepý úspěch. V době, kdy čtete tyto řádky jsou QSL lístky již
ve výrobě, jakmile je obdržíme, začne náročná procedura jejich distribuce, o kterou se –
jako obvykle – vzorně postará David OK6DJ. OQRS direct žádosti byly již potvrzeny na
LoTW.
Detailní statistiky viz https://clublog.org/charts/?c=TN8K#r
Použité zařízení:
TRX: 1x K3, 1x FT-DX10, 3x IC-705, 1x SUN-SDR2DX, 1x SUN-SDR2PRO, 2x TS-
480HX.
PA: 6x JUMA PA1000, 1x Expert 1.3K-FA
Antény:
160m vertikál s kapacitním kloboukem + 10x čtvrtvlnné radiály
80m vertikál + 10x čtvrtvlnné radiály
60m vertikál + 10x čtvrtvlnné radiály
40m 2el. vertikální fázovaný systém + 2x10 čtvrtvlnných radiál směrovaný na JA
40m 2el. vertikální fázovaný systém + 2x10 čtvrtvlnných radiál směrovaný na NA
30m 2el. vertikální fázovaný systém + 2x10 čtvrtvlnných radiál směrovaný na JA
30m vertikál + 10x čtvrtvlnné radiály
20m – 10m 5-band Spiderbeam @10m
20m – 10m 5-band Spiderbeam @10m
20m – 10m 5-band Spiderbeam @12m
20m invertovaný V-dipól @10m
17m – 2el. Yagi
15m – 2el. Yagi
12m – 2el. Yagi
10m – 4el. Yagi
6m - 5el. Yagi
RX antény:
3x beverage á 150m (NA, EU, VK)
1x beverage 250m JA
RX loop
Sepsal tým TN8K