PJ5/OL8R PJ5/OK6DJ
24/09 – 03/10 2014
Zařídili jsme nejdříve licenci pro 5V7. Ambasáda pro ČR je v Bonnu, tam jsme poslali naše pasy a za 14 jsme měli víza. Začali jsme řešit letecké společnosti, výběr je jednoduchý Brusselairlines, Air France, Maroco Airlines a Ethiopian Airlines. Volba padla na Brusselairlines, letenky vč. nadváhy pojištění stála 1020 Euro. Nikdo z nás tak drahou letenku v životě nekupoval. Důvodem, je malá konkurence při letech do Toga.
Začátkem června jsme zaregistrovali výskyt Eboly v okolních státech, nevěnoval jsem tomu moc pozornost. Díky mediím začal tlak sílit a následně jsme s Petrem slyšeli od rodinných příslušníků, proč jedeme do Afriky. Mediální masáž byla tak silná a rozhodnutí padlo v ten moment, kdy na německé stanici ZDF hlásili, že stahují všechny turisty z Nigérie. Do Toga je to jen cca 200 km. Rozhodovali jsme se zda expedici úplně zrušit, nebo přesunout na jiný termín anebo vymyslet jinou lokalitu. Během dopoledne jsme hledali různé varianty a dostal jsem nápad letět na St. Eustatius, 125 místo v žebříčku, letenka za cenu vrácených peněz od Brusselairlines. QTH jsme našli Kelikeli, vysílala zde japonská expedice a polská expedice. Licence netřeba, platí zde CEPT. Za jediný den jsme byli rozhodnuti, poletíme na PJ5. Druhý den koupili letenky a udělali storno letenek do Toga.
Náš odlet byl naplánován na 20. září z Mnichova. Všichni se těší, ale Air France nám změnila plány, 15. září piloti zahajují stávku a 19. září nám přijde oznámení o zrušení našeho letu. Petr zkouší volat na call centrum a to je samozřejmě přetížené a tak jede osobně na letiště, kde nám mění letenky na odlet z Prahy. Celé to trvá včetně všech našich dalších zavazadel 75 minut. Vše je připravené, můžeme odletět v sobotu Praha - Paříž - St. Maarten. Během pátečního rána opět další sprcha a neletí se nikam. Petr opět jede na letiště, kde domluví jedinou možnou variantu Praha – Amsterdam v pondělí a v úterý ráno odlet Amsterdam – St. Maarten. Musíme nedobrovolně strávit noc v Amsterdamu a objednáváme přes booking 3 lůžkový pokoj transferem na letiště za 2600 Kč. Další možnost je zůstat na letišti, ale my potřebujeme po příjezdu na PJ5 začít připravovat setup.
Vlastní let Amsterdam – St. Maarten trval 9 hodin. Po příletu čtyřhodinová pauza, kterou jsme využili k občerstvení. Přímo na letišti v bigburgru velké menu za 9 USD a doplnění nápoje 0,66 litru za 0,50 USD. V ten moment jsem si říkal, že tyto ceny jsou příjemné, ale opět jsem se mýlil. Máme čas a jedeme se podívat na pláž za letiště, kde vidíme přistávat letadla těsně nad hlavou. Jedeme taxíkem a cena taxi je na osobu, takže každý 4 USD a odvezou nás cca 600 metrů. Nazpátek volíme cestu pěšky, je to opravdu kousek.
Nastal čas na poslední let směr St. Eustatius a nebo jak říkají místní Statia. Letíme letadlem Havilland Canada DHC-6-300 společností Winnair a letadlo je pro 19 lidí. Sedíme ve druhé řadě a vidíme do pilotní kabiny. Let trvá 18 minut a v 16:20 místního času jsme na Statie, kde na nás čeká Georg a Dawn – sestra majitelky žijící v USA. Oba nás vezou do našeho QTH Kelikeli. Část potravin nakoupil Georg, který se o nás i během pobytu staral. Na druhý nákup jel Petr k místním Číňanům, kteří prodávají potraviny po celém ostrově. První nákup a nestačilo 100 USD. Ceny jsou o 100 procent vyšší než v ČR. Například kilo banánů 65 Kč, kilo šunky 300 Kč, pár housek "seven dollars please". Veškeré potraviny pochází z USA a místního na prodej jsme nic nenašli. Kuře je z Brazílie a stojí 6 USD. Proviant zajištěn, ale naše antény nemáme, pouze jen kufry a TCVR v příručních zavazadlech. Vertikal 40-10 m a Spiderbeam přicestují letadlem, až bude místo, tak zní informace na letišti. Dobrá zpráva je, že ráno máme 2 balíky antén a můžeme začít stavět. Bohužel balík antén Spiderbeam č. 2 a vertikál 160/80 m zůstal v Amsterdamu a poslali jej do Paříže, odkud měl letět směr St. Maarten, ale let byl zrušen a tak putuje neznámo kde, ale v neděli dorazí na St. Maarten a jelikož je moc dlouhý, tak zase mnoho telefonních hovorů a přemlouvání, aby ho poslali. Dostáváme ho nakonec v pondělí ráno, téměř po týdnu. Georg nám pro něj ochotně zajede, ale za každou více službu je nutné zaplatit. Poslední Spiderbeam nás přišel asi na 20 hovorů a 10 USD.
Stavba antén začala ve středu brzo ráno, první jde nahoru vertikál 40-10 m a první CQ na 18073 začíná OK6DJ, stejně jak v ZA i XT, na 2 CQ první call F4VPX, je 24. září 11 UTC, udělám 12 QSO dávám QRX a pokračujeme ve stavbě antény Spiderbeam. Postavení trvá přes 3 hodiny a zažijeme při tom spoustu srandy. Teplota stoupá ke 30 stupňům a navíc je vlhko. Jsme docela unaveni, ale přesto odhodláni ihned začít vysílat. Využíváme otevření na horních pásmech a pracujeme většinou s Evropou a občas volá pár Američanů. Během dvou dní mne to připadá jako expedice pro EU, což se také potvrdilo a s EU bylo navázáno 65 % spojení. Ve čtvrtek jsme udělali dipól, který byl ve výšce 8 m a jedno rameno směrovalo na EU. V noci jsme se snažili udělat pár prvních spojení a ono to fungovalo i do EU. Výkon byl 300 W. V pátek jsme se vrhli na stavbu přijímacího RX systému 4SQ a samozřejmě vysílali CW a SSB. Večer v 18 hodin místního času začal CQWW RTTY, který jsme jeli v kategorii M/S a na druhé K3 CW a SSB. Závod jsme jeli celou dobu na výzvu a násobiče nehledali. Povedlo se navázat 3086 QSO a přes 4 600 000 bodů. V pondělí ráno jsme začali stavět druhý Spiderbeam a povedlo se nám ho postavit za 2,5 hodiny a večer rozchodit vertikál na 160/80 m. Radiály jsme natahali všude a další přidávali v úterý. Naše signály na 80 m se zlepšili a pracovali jsme i na 160 m, bohužel pouze 141 QSO. Na 80 m 1615 QSO, ale trpělo pásmo 40 m, kde je jen 2225 QSO. Nebylo možné vysílat na 80 a 40 m. Proto jsme volili variantu 160/80 plus 30 m a nebo druhé rádio QRX. Přes den bylo možné provozovat obě K3 na všech horních pásmech včetně koncových PA. Pásmové filtry Dunestar jsme nepoužívali. Byl to první moje expedice, kde to fungovalo na jedničku. Program jsme používali v síti Wintest, který běžel současně na 3 počítačích. Jedno PC sloužilo pouze na posílání dat na Clublog a korespondenci. Takhle odladěný setup fungoval od pondělka do konce expedice.
Rád bych shrnul vlastní provoz. V provozu bylo stanoviště č 1. Elecraft K3 + PA RFpower 1K3, výkon cca 500-800 W, ant Spiderbeam 20-10 m vč. WARC, vertikál 160/80 + 4SQ RX systém. Stanoviště č 2. Elecraft K3 + RM Italy HLA 300, výkon cca 300 W, anténa Spiderbeam 20-10 m vč. WARC, vertikál 40-10 m. Stanoviště č. 3 Elecraft KX3, sloužilo jako záložní a jednou jsme zkusili jet na 3 TCVR současně. Dokonce jsem zažil na KX3 pileup + SB a PWR 10 W. Porovnával jsem KX3 vs. K3 ve velikém pileupu a K3 dokázala lépe pobrat to množství stanic, které nás volalo, bohužel nemohu se spokojit s měřením Sherwood Engenering. Jedná se o můj vlastní názor. Celkem bylo navázáno 25225 QSO a CW provozem bylo navázáno 13298, SSB 8810, RTTY 3114, PSK31 26 QSO. CW provoz byl svižný a pileup od 1-3 kHz, maximální rate 541 na 2 pracoviště. SSB provoz - poslouchali jsme 5-10 UP, nejvíce stanic volalo stále 5 nahoře. Maximální rate 751. Nekončící přísun italských a španělských stanic. Překřikují se všichni včetně OK amatérů, řeknuli I volá několik OK stanic, řeknu-li OK only volá IK6, IZ, EA. Chápu, že OK amatéři jsou v nevýhodě, daleko od moře a mají někteří 100 W do vertikálu. Preferuji li OK-OM, nadávají na nás do DX clusteru. Také jsem zkoušel dělat několik QSO jen s Itálii, Španělskem a Německem. Prostě to nefunguje a na SSB je volba silnějšího. Jednou jsem zkusil po číslech, rate klesá. Bohužel OK značka v Karibiku nejsilnější není. RTTY 3114 QSO a pouze v CQ WW RTTY, zde vše řídí počítače a neovlivní se počet chyb a také platí volba nejsilnější stanice. PSK31 26 QSO a tento druh provozu jsme neměli předem odzkoušen a výsledek nebyl nic moc. Možná do příště.
Apartmánový dům Kelikeli měl jednu velikou místnost, kde byla rozdělená kuchyně s jídelním koutem a obývák. Zde jsme měli u dvou stolů naše zařízení a veškerý čas jsme trávili pohromadě. Dům měl 2 ložnice a 2 koupelny. Při zapnutí pracoviště číslo jedna Elecraft K3 + RF Power 1k3 a klimatizace vypadl patřičný okruh a Petr s Pavlem spali v hrozném horku. Dům měl zděné stěny, ale střecha byla plechová a pod pouze palubky. Žádná izolace a celý dům se poměrně rychle ohříval. Každá místnost měla kouřové čidlo, jedno čidlo mělo slabou baterii a půlku pobytu stále pípalo ve 2 minutových intervalech. Bylo velmi otravné, ale nedalo se s tím nic dělat, tak dlouhý žebřík jsme neměli a ani Georg nám nepomohl. Celý dům leží na kopci těsně pod sopkou. Směr do Evropy a NA + JA je otevřen a nebrání mu žádné kopce. V okolí apartmánu máme čerstvě posekanou trávu. Hned za plotem se pasou krávy, které občas přijdou a za 2 hodiny zmizí neznámo kam. Jedno telátko překousala od 4SQ datový kabel a ant část noci neposlouchala. Teplota přes den byla 33 stupňů a v noci 28 stupňů plus hrozné vlhko. Celý team byl často a brzo unaven a neustále propocen. Spánek díky časovému posunu -6 hodin byl hodně narušen. Spali jsme většinou 3-4 hodiny.
Celou dobu jsme vaření hlavního jídla nechali na Petrovi, který musel vymyslet každý den něco rychlého jednoduchého a levného. Nejvíce nám chutnalo kuře s bramborem nebo rýží, celkem 3x. Brambory měly jinou chuť a celkem brzo vařené. Vaječná omeleta, kolínka, špagety, párek, mleté maso atd. Snídaně a večeře, většinou šunka, sýr, toust, houska. Úklid prováděl Pavel a mytí nádobí měl na starosti David.
Týden jsme měli v provozu 1-2 stanice a na nákup jsme chodili vždy ve dvojicích. Obchod byl vzdálen 1,8 km. Vzdálenost od obchodu k moři byla asi 1 km. Než jsme našli nejkratší cestu, nachodili jsme mnoho kilometrů. Obzvlášť nebezpečná byla cesta po levém okraji města, kde jsme potkali psy a své území pečlivě hlídali a byli ochotní nás i pokousat. V další ulici podobná situace a tak další prozkoumávání ostrova byl při pohledu na moře po pravé straně. Zde byla cesta poměrně bezpečná, pouze jsme chodili kolem několika býků a krav. Místní samozřejmě všude jezdí autem a na motorkách. Jediný kdo na ostrově tak daleko chodil, byla trojice OK amatérů. Moře bylo nádherně teplé cca 30 oC a písek na pláži jemný a zbarvený do černa. Každý den jsme koukali na vyhaslou sopku a osmý den padl návrh zkusit sopku zdolat, dle navigace jsme zvolili originální neprobádanou cestu. Výstup trval asi 1,5 hodiny a byl z mého pohledu hodně náročný, opět veliká vlhkost a teplota. Uvnitř sopky je deštný prales, ale dolů jsme již nešli. Hora má celkem 3 vrcholy a sopka je napravo. Sestup jsme zvolili pozvolnou naučnou stezkou, kterou vytvořili Holanďani, a trval asi 45 minut. Stáří stezky asi 20 let a opět je zde vidět zub času. Při cestě dolů jsem málem šlápl na 1 m dlouhého hada, naštěstí jsem se ho všiml včas. Celý výlet jsme zakončili v místním bufetu, kde jsme měli kuřecí hamburger s colou za 14 USD. Pivo měli, ale za 5 USD. Raději jsme šli na pivo do normálního obchůdku, které studené stálo 1,5 USD. Na závěr výletu koupání v moři a pak již cesta k Číňanovi na nákup a opět vysílat. Celkem jsme ušli 9,5 km a ten den jsme udělali o 1000 QSO méně, pouze 1775.
Život na ostrově: Na ostrově žije asi 3300 obyvatel, většinu tvoří Jihoameričani, asi 30% je Holanďanů a bělochů. Vozový park je z větší části zastaralý, ale není výjimkou zde potkat i nové auto japonské nebo severoamerické výroby. Stará nepojízdná auta stojí opuštěná vedle domů. Je zde vidět mnoho domů na prodej, další nedostavěné. Myslím si, že po referendu a osamostatnění v roce 2001 postupná sláva St. Eustatiusu pomalu klesá. Na ostrově je vodovod, rozvod v plastových trubkách a kousek od města jsou obrovské vodojemy. Každé pondělí přijedou popeláři. Školství - mají zde jednu mateřskou školku a hned vedle normální škola. Děti mají všechny stejná trička s nápisem školy. Zdravotnictví - jeden doktor na ostrově a na letišti je zaparkovaná helikoptéra. Na St. Maartenu je další doktor a nebo je připraveno motorové letadlo, které pacienta doveze přes Panamu do Kolumbie. Celé to prý trvá něco přes 2 hodiny.
Pomalu se chýlil náš pobyt ke konci a předposlední den vysílání jsme navázali 3807 QSO a vadilo nám, že díky Air France je expedice kratší. Bylo to úplně nejvíce spojení za celý pobyt. Ráno v pátek začala postupná demontáž antén. Nejprve Spiderbeam OK1FCJ a OK6DJ. Pavel balil současně RX systém a postupné balení radiálů a vertikálu pro 160/80 m. Je asi 10 hodin dopoledne a navrhujeme krátkou pauzu, Petr jde spát a já chci dokončit 25000 QSO a vysílám na 12 m, dle clustru od OK1FZM čtu, jak máme výborný signál. Poprvé hledám stanice dle vlastního výběru a preferuji OK, OM, DL, G a občas zaloguji i EA, UR, UA, I. Není to správné, ale jen já vim, že za chvilku bude QRT. Na druhém rádiu sedí Pavel a dělá spoustu EU s vertikálem. Při počtu 25001 QSO na 12 m QRT. Budím Petra a jdeme demontovat druhý Spiderbeam. Celá demontáž proběhla již v horku. Stále máme postavený vertikál, ale nikdo nemá sílu vysílat. Třídíme a převažujeme jednotlivé balíky, každý musí míti 23 kg. Demontujeme TCVR PC, balíme koaxiály a k večeru rozebereme vertikál 40-10 m. Balík od vertikálu měřil skoro 2 metry, upravujeme délku stožáru na 170 cm. Georg nám přivezl elektrickou pilku a Petr využil toho, že spolu zajeli nakoupit. V Evropě je již půlnoc a my jsme ještě neměli oběd. Večeříme v 19 hodin, přijel Georg a je to poslední slavnostní jídlo. Kuře s rýží. Po večeři předposlední pivo a musíme dobalit zavazadla. Stále převažujeme balíky antén, celé je to velmi náročné a unavující. Bohužel nemáme obalovací folii a proto využíváme lana od fa Mastrant. Ve 22 hodin místního času je zabaleno, máme poslední pivo a dopíjíme poslední brandy. Ráno je budíček v 5 00.
Všichni jsme samozřejmě vzhůru již ve 4.30 a tak postupně snídáme a za hodinu přijede Georg, který nás odveze na letiště. Já a Pavel sedíme na korbě auta. Letištní baráček je malá budova, kde skoro hodinu čekáme, než nás začne usměvavý personál kontrolovat. Georg zde všechny zná a tak i balíky antén projdou rentgenem bez problémů. Jdeme pro palubní vstupenku. Bohužel let je zarezervován, letenka je i uhrazena, ale je špatně vystavená a tak je zablokovaná. Máme několik možností - počkat do 10 hodin, až začnou pracovat na Air France na St. Maartenu, nebo zůstat na ostrově a nebo zaplatit každý 95 USD. Odbavení stojí 15 USD/osoba a příruční zavazadlo pouze 2 kg. Naše mělo 16-17 kg – naštěstí již neváží. Chceme letět a tak platíme. Doba vydání našich palubních vstupenek trvala 35 minut a za dalších 15 minut museli odbavit asi 14 lidí. Chlapec měl celkem hoňku, ale já za to nemohu. Po příletu na St. Maarten Pavel zjistil, že mu vypadl v letadle mobil. Najdeme informace a ochotně volají do letadla, ale je již mimo dosah vysílačky. Máme prý počkat a za hodinu se dočkáme a pracovník letiště mobil přinese. Telefon se nemohl rozloučit se Statiou. Na letišti po malé kontrole se přesuneme před kanceláří Air France, kde reklamujeme 95 USD, nedostaneme nic máme napsat reklamaci přes web formulář. Nemáme ani palubní vstupenky na trase St. Maarten - Paris a dále do Prahy, po 15 minutovém rozhovoru s Paříží nás zavedou do systému a můžeme jít k automatu palubní vstupenky vytisknout. Konečně jsme odbaveni a jdeme do SUBWAY na housku a vykoupat se na veleznámou pláž Maho u letiště. Popíjíme CARIB pivo s citronem za 3 USD a koupeme se v moři. Těsně nad hlavou nám přistávají letadla American Airlines, Delta Airlines. Potom přilétne to největší Airbus 340 a to nám nesmí uletět, to je naše letadlo domů. Do Paříže přilétneme se zpožděním 10 minut na terminál 2E a běžíme na odbavení 2F gate F26. Kontrola příručního kufru, opět vše ven, TCVR PC. Kontrola na drogy. Konečně můžeme běžet dále a fronta na pasovce. Dalších asi 8 minut čekáme. Běžíme dále ke gate F26 doběhneme 2 minuty před zavřením. Letušky se na nás ale usmívají. Všichni jsme nalehko oblečeni v tričku a krátkých kalhotách. Na čas odlétáme a přemýšlíme, zda máme veškerá zavazadla. Dopadlo to dobře, v Praze jsou opravdu všechna zavazadla, sice hodně nabouraná, ale kompletní.
Závěrem bych chtěl velmi poděkovat sponzorům: OK2ZA, OK1TN, OK1MR, OK2EW, OK2PDN, OK2RO, OK2FB a 4L5A. Organizacím a firmám GES.CZ, DX NEWS, OKDXF, SPIDERBEAM, MASTRANT, CLIPPERTON DX CLUB, MEDITERRANEO DX CLUB, NIPPON DX ASSOCIATION, MESSI.IT. Dále našim manželkám a dětem, že to bez nás vydrželi. Kamarádům, kteří nám pomáhali například Tomáš OK1IC oprava PA RM Italy po expedici XT2, OK1MR zapůjčení záložního notebooku, Pavla OK1MY půjčení zdroje 40A + Elecraft KX3, radioklubu OK1KQJ za pásmové filtry, tisk QSL a dalším. Během celého pobytu panovala dobrá nálada a ani jednou jsme se nepohádali.
QSO pro OK OM amatéry jsem nahrál na LoTW a eQSL, žádosti o papírové QSL posílejte výhradně přes Clublog. Sledujte naši stránku www.cdxp.cz těšíme se opět na slyšenou z další lokality příští rok. PJ5/OL8R team: Pavel OK1FPS, Petr OK1FCJ a David OK6DJ
VY 73 OK6DJ
Sint Eustatius 2014 PJ5/OL8R
24/09 – 03/10 2014
At the beginning of 2014 we again initiated preparation for another amateur expedition. We preferred West Africa location and we were looking for a suitable spot for our amateur radio activities. The choice came to a small Togo with capital Lome. After last year's expedition we were sure, we must improve the setup and I bought a second Spiderbeam antenna and Petr OK1FCJ bought transistor HF linear HFPOWER HLA 1K3. We have recruited into team excellent HF contest operator Pavel, OK1FPS, who brought second Elecraft K3 and receiving system 4SQ purchased from Hi-Z Antennas. Pavel OK1MY provided us with Elecraft KX3, a backup rig and 40A power supplr for PA Rm Italy HLA300. New antenna setup was 2 * Spiderbeam 20-10 m, vertical for 40-10 m and another vertical for 160/80, RX low band system 4SQ. The entire setup we have tested two months before planned expedition date.
We have arranged first license for 5V7. After license we have arranged visa. Embassy of Czech Republic in Bonn, where we sent our passports. Within a week we received back passport and visa. We started to deal with the airlines, the choice was simple, there is no big competition and we could choose among Brussel airlines, Air France, Maroco Airlines and Ethiopian Airlines. The choice fell on Brussel airlines, return flight, including overweight insurance cost 1020 Euro.
In early June, we noticed the occurrence of Ebola in neighboring West African states, frankly I did not pay to it much attention. Thanks to the news media pressure began to grow and subsequently with Petr, we were questioned by family members, why are we going to Africa. Media pressure were so strong and the decision was made at the moment when the German broadcaster ZDF reported that they recall all the tourists from Nigeria. In Togo, it is only about 200 km. We decided the expedition either to completely cancel or to move to a different date to other non-EBOLA region locality. We were looking for different variations and I got the idea to go to St. Eustatius PJ5, 125th place in most wanted. We quickly cancelled ticked at the Brussel airlines and purchased new one through Air France. QTH we found Kelikeli, which was earlier used by Japanese and Polish expeditions. License was not needed thanks to CEPT permission there. In one day we decided to go to PJ5.
Our departure was scheduled for September 20th from Munich, Germany. Everyone was excited, but Air France changed our plans, September 15th Air France pilots began strike. On September 19 we got notice of cancellation of our flights. Petr tries to call the Air France call center and was obviously overloaded and so went personally to the airport, where we were changing flights on departure from Prague. Everything is ready, we can leave on Saturday trip Praha - Paris - ST. Maarten. On Friday morning, yet another unpleasant cancellation SMS and email and we do not fly anywhere. Petr again went again to airport and only possible option was Prague - Amsterdam on Monday and Tuesday morning departure Amsterdam - St. Maarten. We had to book hotel in Amsterdam. The actual flight Amsterdam - St. Maarten lasted nine hours. Upon arrival was a four-hour break, we used to visit well known Maho beach next to the airport where we see planes landing just above our heads.
It is time for the last flight from St. Eustatius or Statia as the locals say. A plane Havilland Canada DHC-6-300 companies Winnair a plane for 19 people. We were sitting in the second row and see the cockpit without doors to two pilots. The flight took 18 minutes and at 4:20pm local time we landed at PJ5.
At the airport we had very unpleasant surprise. Arrived just 3 suitcases, none of our antennas. Luggage with vertical 40-10 meters and Spiderbeam arrived by to St. Maarten, but there were no place in the DHC-6-300 luggage compartment for them. Worse news was that another package with Spiderbeam and vertical antennas for 160 / 80m stayed in Amsterdam and was forwarded to Paris. The following morning we got call from local airport and 2 of our antennas arrived. We could start to build antennas. Another flight from Paris to St. Maarten was cancelled and our second Spiderbeam and vertical for 160/80m arrived almost 1 week after our arrival to PJ5. Big ironic ‘’THANK YOU’’ to Air France striking pilots….
An antennas construction began on Wednesday early morning, the first goes up vertical from 40 to 10 m and the first CQ on 18073 begins ok6dj, same manner as in ZA and XT, 2 cq F4VPX first call is 24 September 11 UTC. After 12 qso I'll give QRX and continue in the building of the Spiderbeam antenna. The construction took over three hours and we had a lot of fun. The temperature rises to 30 degrees and is also high humidity. We are quite tired, but still determined to immediately begin transmitting. We use the upper bands and work mostly with Europe and occasionally calling us a few Americans. During the first two days it feels like an expedition for the EU, which also confirmed that with Europe were established as much as 65% of all QSOs.
On Thursday we made 80m dipole, which apex was at 8 m with one arm facing to the Europe. At night we tried to make the first few contacts and it worked well. Power was 300 watts. On Friday we went to build the reception RX system 4sq and of course broadcast cw ssb. In the evening at 18 pm local time began CQWW RTTY, which we drove in category M / S with one radio and the other K3 running cw and ssb operation. Whole contest we operated in CQ mode only, we were not chasing any multipliers. We managed to establish a 3086 QSO and over 4.6 million points.
On Monday morning we started to build a second Spiderbeam and we were able to build it within 2.5 hours. Spiderbeam vertical 18m we used to build ¼ wave 80m vertical and inverted L on 160m. Radials are pulled everywhere and added even more the next Tuesday. Our signals on 80m are much improved and we worked also on 160m. 160m we were able to put into log only 141 QSOs on 80m it was 1615 QSO. 40m band suffered where we generated only 2,225 QSOs. It was impossible to broadcast simultaneously on 80m and 40m. Therefore, we choose operation during night 160/80 radio 1 plus 30m on radio 2 or radio 2 QRT. During the day it was possible to run both K3 on all upper bands even with PA. Bandpass filters Dunestar we did not use. It was my first expedition, where all worked smoothly. We Win Test software and networked through Wifi on on three computers. One PC was used only for sending data to Clublog and correspondence. That setup tuned to work from Monday until the end of the expedition.
I would like to summarize the actual operation. In operation we had station #1 Elecraft K3 + Pa RFpower 1K3, about 500 to 800 watts output, ant Spiderbeam 20-10 meters, including WARC, vertical 160/80 + 4sq RX system. Station #2 was Elecraft K3 + HLA RmItaly 300, power 300 watt, ant Spiderbeam including WARC 20-10 m, 40-10 m vertical. Station #3 Elecraft KX3, served as the backup and once we tried to go simultaneously on 3 radios. I even experienced the KX3 pileup using SB and 10 watts output power. I compared KX3 vs. K3 in a big pileup and K3 could grab and recognize many more stations that called us. Unfortunately, I can’t be content with measuring Sherwood Engenering. It is my own opinion. During expedition we established 25225 QSO of which CW 13298, SSB 8810, RTTY 3114, PSK31 26 QSO. CW operation was swift and pile up from 1-3 KHz Maximum Rate 541 using 2 workplaces. SSB operation we listened to 5-10 up, most stations still called 5 above. Maximum Rate was 751 on two radios.
of never-ending supply of Italian and Spanish stations. Shouting at each other all including OK amateurs řeknuli I called several stations OK, OK řeknuli only calls IK6, IZ, EA. I understand that OK amateurs are at a disadvantage from the sea and have some 100 watts into verticals. Prefer OK if OM, cursing at us in dxclustru. I also tried to make several QSO with only Italy, Spain and Germany. It just does not work and ssb is stronger choice. Once I tried the numbers, rate decreases. Unfortunately OK strongest brand in the Caribbean is not. RTTY QSO 3114 and only in the CQ WW RTTY, here everything is controlled by computers and will not affect the number of errors and the true choice strongest station. 26 PSK31 QSO and this kind of operation we had previously tested and the result was not much of anything. Maybe next time....
Behavior of station working us as DX as usual would deserve a separate chapter. The never-ending supply of Italian and Spanish stations. Shouting at each other all including OK amateurs. If I ask OK only , calls me several IK6, IZ, EA etc. I understand that OK amateurs are at a disadvantage from the distance to the sea and some of them have barefoot 100 watts into verticals. If I prefer OK or OM, I am immediately cursed at in dxcluster. I also tried to make several QSO with only Italy, Spain and Germany. It just does not work and in ssb simply wins one with stronger signal. Once I tried the numbers, rate decreases. In RTTY QSO also wins the one with strongest signal, other we were not able to decode. Maybe next time will improve our methods
|
Apartment house Kelikeli had two large rooms one was kitchen with dining corner and second one was living room. Next to it there were 2 sleeping rooms and two batrooms. We had two tables for our facilities and all the time we spent together. At the beginning we had some issues with power supply and we made few times black out. To eliminate that we had to switch off air condition in sleeping room. Not best choice. Later we made supply from other parts of the house which were protected by independent fuses. The house had brick walls, but the roof was metal and very thin no isolation. Each room had a smoke sensor, one sensor at 4 meters high had a low battery and a half stay was beeping at 2 minute intervals. It was very annoying, but there was nothing to do, so long ladder we didn’t had. The house is on the hill just below the volcano. Direction to Europe and NA + JA is open and does not prevent him no hills. Around the apartment we have freshly cut grass. Just beyond the fence to graze cows, which occasionally come and disappear after two hours to an unknown destination. One calf chewed through by 4sq data cable and we had to repair it. The temperature during the day was 33 degrees at night and 28 degrees plus high humidity. We were often tired and constantly sweaty. Sleep jetleg -6 hours was disturbing first week. We slept mostly 3-4 hours. Main daily meals was cooking Petr, who had to invent every day something quick and simple. The most we tasted chicken with potatoes or rice 3 times in total. Potatoes have a different flavor and total soon cooked. Egg omelet, pasta, spaghetti, sausage, ground meat, etc.. Breakfast and dinner, mostly ham cheese toast bun. Cleaning conducted Pavel and Davis was in charge of washing dishes. |
During expedition we had in service one or 2 stations. We were going to shop usually at pairs. It was one of very few breaks from headphone and radio. Shops were approx. 2 km away and sea additionally 1 km. Before we find the shortest path we have walked many extra km. Especially dangerous was the path along the left edge of the town, where we met a bunch of dogs carefully guarded their territory and were even willing to bite us. Right edge road was much more safe, we only walked around a few cows and a bull. Local obviously goes everywhere by car and motorbike. We were only walking on the island. The sea was beautifully warm about 30C and fine sand on the beach and colored black.
Every day we were looking at an extinct volcano and eight days we decided to climb the volcano, according to the original road we chose an unexplored path. Output lasted about 1.5 hours and was in my view very difficult, again great humidity and temperature. Inside the volcano is rainforest, but we have not gone to volcano center. Mountain has a total of 3 peaks and volcano is right. We chose a gradual descent trail that created the Dutch, and lasted about 45 minutes. On the way down I almost stepped on one meter long snake, luckily I saw it in time. The whole trip we ended up at a local buffet. A pleasant change in our daily food routine.
Life on the island: The island has about 3300 inhabitants, most Latin Americans , rest about 30% of the Dutch people and white people. The car fleet is largely obsolete, but is not an exception here and meet new Japanese or North American car production. Broken down old car stands next to an abandoned home. There is much to see houses for sale, others unfinished. I think that after the referendum and independence in 2001, successive fame St. Eustatius slowly declining. Education, there are a nursery and next to a normal school. Children have all the same shirts with the school inscription. Health care, a doctor on the island and the airport is parked helicopter. On St. Maarten is another doctor or is ready motor aircraft that takes the patient through Panama into Colombia. The whole thing apparently takes just over 3 hours.
Slowly drew our stay to the end. Penultimate day of the broadcast, we established 3807 QSOs and bothered us that thanks to Air France's pilot’s strike is expedition shorter. It was most QSO we made per single day for the whole stay. Friday morning began the gradual dismantling of antennas. First Spiderbeam ok1fcj and ok6dj. Pavel wrapped simultaneously RX system and progressive packaging radials and vertical for 160 / 80m. It is about 10 o'clock in the morning and we suggest a short break, Petr goes to sleep and I want to finish the QSO # 25000 and broadcasting on 12m, according DX cluster spot info from OK1FZM I read how we have excellent signal. Seeking firstly stations of my choice and prefer OM OK DL G and occasionally will login and EA UR UA I. It's not right, but I know that after a while will QRT.
On the second radio sits Pavel and does a lot of the EU qso with the vertical. When we reach qso # 25001 QSO on 12 m QRT. Petr wake up and go to disassemble second Spiderbeam. The entire disassembly was already in the heat. Still we have built verticals, but no one has the power to broadcast. We sort and outweighs individual packages, each must shall have 23 kg. Dismantle TCVR PC, packed coax and in the evening we dismantle vertical 40-10 meters. Length of package from the vertical measured nearly two meters, we had adjust the length of the pole at 170 cm. George, a property keeper, brought us an electric saw and Petr took advantage of that went together to buy. In Europe it is already midnight and we did not have lunch.
We have dinner at 7 pm, George arrived and it's the last festive meal. Chicken with rice. After dinner last beer and we have to finish packing luggage. Still prevails packages antennas, it's all very demanding and tiring. Unfortunately we do not have the packaging film and therefore use ropes from company MASTRANT. At 10 pm local time is packed, we have the last beer and finish last brandy. In the morning, wake up at 5:00 a.m.
We all, of course, already awake at 4.30 a.m. and so on, have breakfast and an hour coming George, who will take us to the airport. Pavel and I are sitting in the back of the car. Airport is a small building, where we wait almost an hour before staff checked us. George knows all of them, and so also pass through x-ray antennas packages without problems. Let's go for a boarding pass. Flight is booked, the ticket is paid, but is wrongly issued is blocked. We have several options to wait up to 10:00 a.m. to open Air France kiosk on ST. Marten, or stay on the island or pay $ 95 each. Check-in is $ 15 / person and hand luggage only 2 kg. We had 16-17 kg - fortunately not been checked for weight. We want to fly so we pay.
Upon arrival at St. Paul Martin Pavel discovered that he dropped out mobile in airplane chair. We'll find information kiosk and gladly call on the plane, but is beyond the reach of VHF radio. We were said to wait and wait for an hour and a mobile bring airport worker back to us. At the airport we move to Air France kiosk, where we complaint on paid $ 95. We were advised to write a complaint via the web form. We do not have a valid boarding pass on the route St. Marten - Paris and Prague, after a 15-minute interview with Paris we can go to the check in machine to print boarding passes. Finally, we checked in. We go to the for bath on most famous Maho beach at the airport.
We are tasting local CARIB beer and swimming in the sea. Just above us, landing planes, American Airlines, Delta Airlines. Then lands largest Airbus 340 and it must not outrun us, it's our plane toward home. We reach Paris with delay10 minutes to Terminal 2E and run to 2F to check-in departure gate F26. Checking handheld suitcase again, all TCVR, PC equipment goes out. Check on drugs. Finally, we can run further. Another 8 minutes waiting. Continues to run to the gate F26 which closes two minutes after. We all travel light dressed in shirt and shorts. We leave on time and we wonder whether we will collect all baggage in Prague. It turned out well, in Prague are all the baggage, although some much battered but complete.
Finally, I would like to thank our sponsors: OK2ZA, OK1TN, OK1MR, OK2EW, OK2PDN, OK2RO, OK2FB and 4L5A. Organizations and firms GES.CZ, DX NEWS, OKDXF, SPIDERBEAM, MASTRANT, CLIPPERTON DX CLUB, at the Mediterraneo DX CLUB, Nippon DX Association, MESSI.IT. Furthermore, our wives and children for their support. Friends who have helped us, Tomas ok1ic repaired PA Rmitaly after dispatch XT2, ok1mr lending backup laptop, Paul OK1MU rental power supply 40A + Elecraft KX3, radioclub OK1KQJ bandpass filters, QSL printing and more. During the stay there was good humor and not even once we quarreled.
Requests for paper QSL send exclusively through clublog. Watch our website www.cdxp.cz look forward to hearing again from another location next year. PJ5 / OL8R team: OK1FPS Pavel, Petr and David OK1FCJ OK6DJ
You ok6dj 73