TU5PCT
Story TU5PCT
Pobřeží slonoviny (francouzsky République de Côted'Ivoire)je stát v západní Africe. Jeho sousedy jsou Burkina Faso, Ghana, Guinea, Libérie a Mali. Leží na pobřeží Guinejského zálivu. V prezidentské republice žije 24 milionu obyvatel, z čehož je 35% muslimů, 20% křesťané a ostatním je to tak nějak jedno. Místní obyvatelstvo využívá více než 60 různých jazyků, všichni však (na rozdíl od nás) ovládají francouzštinu.
V polovině roku 2019, jsme začali plánovat expedice na rok 2020. Formovali jsme postupně tým a nakonec jsme se rozhodli pro malou týdenní akci do západní Afriky - Pobřeží Slonoviny. Začali jsme hledat kontakty, komunikovat s týmem F6KOP, který nám doporučil lokalitu a místního radioamatéra MathurinAmoa TU5JZ. Mathurinovi jsme poslali veškeré podklady pro licenci a čekali měsíc, druhý, třetí měsíc. Mezi tím jsme si odskočili do Karibiku na San Andres jako 5K0K.
Začátkem listopadu jsme měli finální verzi expedičního týmu: Petr OK1BOA, Petr OK1FCJa David OK6DJ. Zvolili jsme termín odlet 21 února a návrat 1 března 2020.
V polovině listopadu vyběhla akce a velmi zajímavá cena od Air France. Rozhodujeme se, zda budeme čekat, nebo letenky koupíme. Mathurin, který pro nás marně zajišťuje licenci TU7OK, dostal zajímavou myšlenku a to využít značku civilní obrany a současně místního radioklubu TU5PCT. Není na vybranou, lepší dlouhá značka, než žádná. Letenky jsme koupili a začali řešit LOTW certifikát a hlavně ubytování.
Petr OK1FCJ v komunikaci se členy týmu F6KOP domluvil stejné qth jako měli TU7C. Začátkem prosince byla oznámená expedice týmu TU2R, kontaktujeme ON1DX s dotazem, jak se jim podařilo získat povolení, když my už to řešíme 5 měsíců a stále bez úspěchů. Připadá nám to tak, že místní telekomunikační úřad vydá jednu expediční licenci za rok a více nechtějí řešit. Mathurin naznačuje to co známe z minulosti, nedali jsme úplatek a jsme tak bez vlastní licence. Mathurin si v jedné komunikaci posteskl, že by také rád vysílal, ale nemá tcvr. Rozhodli jsme se jako tým pořídit Kenwood ts570 včetně zdroje a ten mu přivézt jako dárek.
V polovině lednaoznamujeme radioamatérské komunitě naší expedici TU5PCT a vytvořili jsme nové stránky na www.cdxp.cz Oslovili první sponzory DXNews, Mdxc a Cliperton DX club a další. Začali jsme plánovat skromný setup, který odvezou 3 lidé v zavazadlech 2*23kg a 12kg palubní. Po zkušenostech z předešlých expedic jsme zvolili 2* spiderbeam, jedno pásmové vertikály na 80,40,30m , Inv L pro60 a 160m. K tomu 300m koaxiálních kabelů,
Balení probíhá jako vždy u Petra OK1FCJ v Řitce, kde jsme se opět po půl roce sešli. Po zvážení radioamatérského nádobíčka každému zůstáváméně než 5kg na nezbytné osobní věci. Ještě že do Afriky nejedeme za turistikou… J
V pátek 21 února konečně nastává den odletu, 12:20 terminál 2 Praha letiště. Máme pouze jedno mezipřistání v Paříži. Právě v Paříži nás důkladně kontrolují a nelíbí se jim naše váha příručních zavazadel a tak část elektroniky musíme odbavit u přepážky a následně doplatit 200 Euro za nadváhu. Modlíme se, aby křehká elektronika přežila transport v podpalubí.
Let do Abidjanproběhl celkem klidně, pouze občasné turbulence a ve 23 hodin místního času přistáváme.
Nejprve všichni pasažéři jdou na měření teploty díky Covid-19, pak vystojíme frontu na Víza cca 20 minut, tam nás posílají do jiné místnosti, ve které přijímají E-VISA.V místnosti 8*3m se mačká asi 100 lidí, vydýchaný vzduch a hrozné horko. Fungují pouze 4 přepážky. Po hodině máme nalepeno vízum do pasu a můžeme se postavit do další fronty, kde nám konečně udělí možnost postavit se do poslední fronty, kde nás opět změří, zda nemáme teplotu. Vyplníme zdravotní dotazník a pokračujeme směr celní odbavení. Protože jsme se zdrželi s vízy, musíme jít k celnímu deklarantovi, kde po 15 minutách nám vydají naše anténní zavazadla. Stále není vyhráno a hurá do další fronty, tentokrát na rentgen. Zde máme, zdržení, už jen 10 minut a letos nemusíme rozbalovat antény a konečně nás propouští z letiště. Celé to trvalo 3 hodiny a vycházíme z prostoru celnice, kde se k nám ihned hlásí Mathurin s Fredericem, vedou nás ke dvěma autům. Pomáhají nakládat naše zavazadla a vyrážíme směr hotel.
Cesta utíká rychle, nejprve jedeme po 4 proudové silnici asi 5 km, pak odbočujeme na okresní asfaltovou cestu, kde jedeme 4km a následuje další odbočka. Grand Bassam, na kterém je naše ubytování je pouze veliký písečný výběžek. Poslední část cesty je tedy 8km zoufalou písečnou cestou, která nás důstojněnaklepala. Po průjezdu kolem místní diskotéky nám auto s anténami zapadlo do písku. Ihned se seběhlo několik místních maníků a auto vytlačili. Naše auto se snažilo vyhnout místu, kde zapadlo první auto, po 100 m jsme zapadli také. Všichni musíme z auta ven a tlačit v písku. Povedlo se až díky místním, kteří jsou za drobný obnos připraveni přiložit ruku k dílu. V hotelu nás již čekají, prosíme o vodu a jdeme se ubytovat a spát je 3:30.
Ráno se probouzíme v 9 hodin místního času, přivítáme se s majitelkou Katherin, která nám vysvětluje,jak bude vše probíhat a kam můžeme nainstalovat antény. Po snídani začneme stavět 2* spiderbeam, multipásmový vertikál, vertikál pro 40 a 30m. Dnešní večer budeme QRV minimálně na 4 pásmech. V odpoledních hodinách zapínáme Kenwood ts-570 a slyšíme pouze šum a QRM S9. David OK6DJ jako na každé expedici dávat první CQ na 20m CW a výsledek pouze 1 qso. Přepínáme rig na ft8, kde se daří udělat několik spojení. Přemýšlíme co s tím. Nadále budujeme další antény a druhý den zkoušíme porovnat spiderbeam u cesty s multibandovým vertikálem. Na vertikál je menší rušení, než na spiderbeam u cesty. Na vertikal 40m u cesty není slyšet nic na multiband DX commander u laguny (pláže) je normální provoz. Po dvou dnech laborovaní jsme rozhodnuti, že postavíme veškeré antény dole u jezera včetně 80m vertikálu.
Majitelce Katherin se nelíbí jedna anténav blízkosti terasy. Nemá výhled na lagunu, jsme nuceni anténu demontovat a zvolit jiné místo. Různým přesouváním antén vůči rušení jsme ztratili už 3 dny a stále nemáme přesunutý spiderbeam u cesty, který je nedaleko VN trafa. Čtvrtý den jsme ráno začali pracovat na demontáži a následné montáži zarušenéhospiderbeamu, vše v horku 35 stupnů, po 2 hodinách David OK6DJ dostává úpal a následné postavení proběhne až k večeru.
Během dopoledne nastal první zásadní problém. Petr OK1FCJ špatně přepnul pásmo na PA JUMA a zavysílal, ochrany nezafungovaly správně a PA přestal fungovat. Odpoledne vysíláme na multipásmový vertikál a druhý spiderbeam, najednou nastane velký blackout. Ozvala se obrovská rána, David OK6DJ stihne vypnout alespoň prodlužovačku, ze které jsou napojené TCVR 2* Kenwood ts480 + ts570. Další prodlužovačky již nestihne vytáhnout z elektriky a při krátkém nahození sítě se ze dvou zdrojů k TCVR zakouřilo, následně se zakouřilo i ze zdrojů od počítačůLenovo a Apple. Dále se zakouřilo ze zdroje k routru a zdroj od microhamu. Zjišťujeme, že nějaký blbec pustil do rozvodu 380 voltů. Jsme zoufalí, neboť dlouhé hodiny nevíme, jaký bude další vývoj naší expedice.
Po 3 hod bez proudu zjišťujeme škody, naštěstí odešly jen zdroje a rádia ani notebooky neutrpěly újmu. Řešíme, jak zprovozníme naše zařízení. Kontaktujeme Mathurina, který nám během večera zapůjčí 2 zdroje pro tcvrElecraft K3. Mathuringtaké druhý den zajde na černý trh, kde se mu povede koupit zdroj pro notebook Lenovo a Apple. Nakonec jsme šťastní, že expedice může pokračovat, bylo by smutné skončit na 10000 qso.
Diskutujeme, zda postavíme i anténu pro pásmo 160m, nemáme vhodný prostor a nemáme žádný dlouhý prut a ani žádného místního jinocha, který by vylezl na palmu. Rozhodli jsme se, že budeme preferovat pásma od 80m do 10m a také pásmo 60m, které v modu ft8 a cw mělo premiéru v TU.
Den po dni nám začal utíkat v expedičním tempu „vysílání, jídlo, spánek„ a pořád dokola. Bohužel PA JUMA se nerozchodil, finální setup antén máme až v úterý (příjezd v so nad ránem) a tak na normální expediční provoz v omezeném provedení zbývají už jen 4 dny. K tomu jen 2 pracoviště s PA a třetí pouze 100W rádiem. Pro FT8 je dedikovaný TS480. FT8 pouštíme, když sami nevysíláme anebo podmínky nám nedovolí vysílat, ale pro FT8 je to stále akceptovatelné.
Přichází poslední, nedělní ráno a postupně vypínáme stroje a necháváme běžet FT8 na těch anténách které jsou ještě k dispozici a zbytek balíme. V 17:30 přijíždí naši známí Mathurin a Frederic a vydáváme se na cestu na letiště. Jedeme 2 auty, cca 3 km od hotelu zácpa a nehne se to nikam. Celé je to na nervy. Asi po hodiněnajíždíme na asfaltovou cestu, která je také ucpaná, ale posouváme se směr letiště rychlosti 20 km v hodině. Po 1,5 hod jsme u terminálu a čekáme na druhé auto s anténami. Pomoci telefonu zjišťujeme, že na placenéparkoviště řidič nezajel a stojí na chodníku někde u letiště. Nakonec řidič přijel, vjel tam kam neměl a okamžitě dostává botičku na kolo. Máme svá zavazadla a jdeme na odbavení. Mladý policajt se ptá na všechny možní otázky, ale hlavně ho zajímá, jestli mámehotovost USD Euro nebo CFA. Po krátkém rozhovoru násvede do nějaké kanceláře bez kamer. Vytahujemeposledních 15€ v hotovosti,které mizí v jeho kapse, poplácáme si po ramenou a průchod je volny.
Několik postřehu z provozu
CW
Asi není nic překvapujícího, že s EU stanicemi se pracuje nejhůře. Samozřejmě když je velký pile up i JA a NA jsou méně ukázněné a poslouchající, ale na EU to prostě nemá. Je jedno, že chci spojení udělat s SP2, ve stejnou dobu volají F, I ale také elitní OK1 a OK2 stanice. Opět zopakuji několikrát SP2 a nakonec spojení dokončím. Následkem je klesající rychlost provozu z 200 na 120 a pak nakonec na 80, když se každá značka jede několikrát. A stačilo by tak málo. Nevysílat svoji značku stále dokola ale poslouchat a zavolat ve správný moment.
Ft8
Zvolili jsme program MSHV a klasické frekvence. DX frekvence pro ft8 používalavelká expedice VP8PJ. Problém byl na 60m. Zde kromě klasické frekvence není jednotný řád. V každém regionu mají jiné úseky pásma.Další problém je, že se stanice nechtějí přelaďovat.Program jim nastaví QRG a hotovo. Podobnou zkušenost jsme zaznamenali při expedici 5K0K
RTTY
Jsme neřešili vzhledem k malému tymu
SSB
V dopoledních hodinách bylo velmi problematické provozovat SSB. Signály slabé, naopak rušení za hranicí použitelnosti pásma. Díky rušení,které tu bylo člověk tuší stanice které ho volají, ale jsou nečitelné Tak jako v jiných módech, je nekázeň stanic horší a horší. Operátor vysílá 5 až 10 (15) up. Jen velice malé procento stanic volajících DX napadne volat mezi těmito krajními body.A samozřejmě volají pořád a všichni. Zde nepomáhá nic, nejdůležitější je kázeň samotného operátora DX stanice. Operátor DX stanice vypadá jako neschopný, že v EU je 59+10 a on na druhé straně není schopen pobratznačku. O frustraci operátora DX stanice ani nemluvě.
Rušeni v pileupu.
Volaní tempem 20 znaku za minutu a měnění frekvence. Dotyčný voláznačkou, přitom zájem o QSOnemá. Dalšífenoménje puštění ft8 signálupři CW provozu na mém RX kmitočtu. Zvláštní způsob jak dát najevo zájem o jiný druh provozu
Antény
80 m vertikál 19 m a 10 radiálu, bez RX antény fungoval famózně jak do JA EU NA.
60 m. Premiéra na tomto pásmu na digi a cw. Používali jsme inv L a 2* laděnýradiál
40 m. Monoband vertikál plus 16 radiál
30 m. Monoband vertikál plus 16 radiál.
Obě pásma funguji znatelně lépe než na Dxcomandru, ten ale není ideálně postaven.
20-10 klasická ant 2* spiderbeam. Zde není co vytknout a je to nejlepší portable ant
40-10 m multipásmovývertikál od DXComandru. Lehkáslušnáanténa na „one mam show“idealni..
Rádia
2* Elecraft K3, 1* PA Juma a 1* Expert 1k3
1* Kenwood TS-570 a PA JUMA.
1* TS-480HX 200 w, tcvr určen jen pro ft8.
Kenwood TS-570 nevýhoda je větší váha. Horšípříjem SSB nežu K3.DSP zde nepracuje ideálně, ale na cwuž tak špatnénení a v některých případechpřizapnutém NB lepší příjem než na K3. Na TS570 bylo 80 procent všech CW spojení.
Statistika
Do 138 zemí DXCC bylo celkem navázáno 29.355, z čehož 3.817 SSB, 12.529 CW a 13.009 FT8.Do OK jsme navázali 1.038, do OM 301 QSO.
Nato že nám odešel jeden PA a byli jsme celou dobu jen se 2 PA to není zase tak špatné číslo. 9 dnů provozu ve kterých se také stavělo, bouralo, přesouvalo, spalo a jedlo anebo jen čekalo až zase zapnou proud po výpadku. K těm výpadkům docházelo denně. A o nehorázném nepořádku v rozvodech elektriky do našeho vysílacího bungalovu snad ani psát nebudeme.
Děkujeme všem sponzorům za poskytnutou finanční, popřípadě materiální podporu:
DX News.com, Mediterraneo DX club, Clipperton DX club, FEDXP foundation, Lone Star DX Association,
dále všem individuálním sponzorům
a zejména Mathurinovi TU5JZ, jehož pomoc byla nedocenitelná
Děkujeme za spojení a trpělivost, které bylo velmi často potřeba na obou stranách. Pokud nás covid-19 nezastaví, budeme se těšit při podzimní, větší expedici na další spojení do OK z nějaké zajímavé DX destinace.